کد های دستوری سیستم تلفنی VoIP

راهنمای کد های دستوری سیستم تلفنی VoIP مبتنی بر Asterisk ( ایزابل ، FreePBX ، الستیکس )
سلام . در این پست به صورت کامل توضیح دادم چطور میتونید با استفاده از کد های دستوری سیستم از سیستم تلفنی خودتون استفاده کنید .
این کد ها به شما کمک میکنه از سیستم به صورت کاربردی تری استفاده کنید
فارغ از اینکه نوع گوشی که دارید استفاده میکنید چی هست از این کد ها بهر ببرید .
برای استفاده کافیه گوشی رو بردارید و کدها رو طبق دستورالعمل به کار بگیرید .
معمولا سیستم به صورت صوتی شما رو راهنمایی میکنه .
در زیر جدول هم چند مثال برای استفاده از کد ها رو به صورت کاملا ساده توضیح دادم.
در ضمن کد های این سیستم بیشتر از این تعداد هست ولی من سعی کردم کدهای اضافی رو حذف کنم تا شما گمراه نشید .
در ضمن در بالای جدول در قسمت جستجو اگر دنبال مورد خاصی میگردید اون رو جستجو کنید .
کد های دستوری
کد های لیست سیاه در ویپ
کد | عملگر | توضیحات |
---|---|---|
۳۰* | Blacklist a number | قرار دادن شماره در لیست سیاه زمانی که می خواهیم برای یک شماره، در برقراری تماس با داخلی خود، محدودیت ایجاد نماییم |
۳۲* | Blacklist the last caller | قرار دادن آخرین تماس گیرنده در لیست سیاه زمانی که می خواهیم آخرین تماسی که داشته این را به لیست سیاه اضافه نماییم |
۳۱* | Remove a number from the blacklist | خروج یک شماره از لیست سیاه برای پاک کردن یک شماره تماس از لیست سیاه از این کد استفاده می کنیم |
کد های انتقال تماس در ویپ
کد | عملگر | توضیحات |
---|---|---|
۷۲* | Call Forward All Activate | فعال سازی انتقال تمامی تماس ها |
۷۳* | Call Forward All Deactivate | غیر فعال سازی تمامی انتقال تماس ها |
۷۴* | Call Forward All Prompting Deactivate | تغییر وضعیت فوروارد تمامی تماس ها زمانی که می خواهیم کلیه فوروارد ها از حالت فعلی تغییر یابند |
۹۰* | Call Forward Busy Activate | انتقال تماس در صورت اشغال بودن |
۹۱* | Call Forward Busy Deactivate | غیر فعال سازی انتقال تماس در صورت اشغال بودن |
۹۲* | Call Forward Busy Prompting Deactivate | تغییر وضعیت فوروارد های اشغالی زمانی که می خواهیم فوروارد های اشغالی از حالت فعلی تغییر یابند |
۵۲* | Call Forward No Answer/Unavailable Activate | انتقال تماس در صورت عدم پاسخگویی و یا غیر فعال بودن |
۵۳* | Call Forward No Answer/Unavailable Deactivate | غیر فعال کردن انتقال تماس در صورت عدم پاسخگویی و یا غیر فعال بودن |
۷۴۰* | Call Forward Toggle | تغییر وضعیت فوروارد ها در حالت عدم پاسخگویی زمانی که می خواهیم فوروارد ها در حالت عدم پاسخگویی از حالت فعلی تغییر یابند |
کد های انتظار مکالمه و پشت خطی در ویپ
کد | عملگر | توضیحات |
---|---|---|
۷۰* | Call Waiting - Activate | فعال کردن پشت خطی |
۷۱* | Call Waiting - Deactivate | غیر فعال کردن پشت خطی |
کد های عمومی در ویپ
کد | عملگر | توضیحات |
---|---|---|
۸* | Asterisk General Call Pickup | پاسخگویی تماس داخلی دیگر در زمانی که میخواهیم پاسخگوی تماس داخلی دیگری باشیم که در حال زنگ خوردن است |
** | Directed Call Pickup | پاسخگویی به تماس داخلی دیگر داخلی مورد نظر |
۲* | In-Call Attended Transfer | انتقال تماس (ترانسفر) با هماهنگی مقصد *۲ شماره داخلی مقصد (هماهنگی با مقصد) |
## | In-Call Blind Transfer | نتقال تماس به صورت مستقیم (بدون هماهنگی با مقصد) ## شماره داخلی مقصد |
۱* | In-Call Asterisk Toggle Call Recording | تغییر وضعیت ضبط مکالمه تماس تغییر وضعیت ضبط مکالمه داخلی در حین مکالمه |
۷۷۷۷ | Simulate Incoming Call | شبیه ساز تماس ورودی زمانی که میخواهیم تماس ورودی به سیستم را شبیه سازی نماییم |
۱۱* | User Logon | ورود کاربر از صف تماس |
۱۲* | User Logoff | خروج کاربر از صف تماس |
۷۸* | DND Activate | فعال سازی حالت مزاحم نشوید |
۷۹* | DND Deactivate | غیر فعال نمودن حالت مزاحم نشوید |
کد های صندوق صوتی در ویپ
کد | عملگر | توضیحات |
---|---|---|
۹۷* | Dial Voicemail | شماره گیری صندق شخصی |
۹۸* | Dial Voicemail | شماره گیری صندق صوتی |
با استفاده از کد های بالا میتونید از سیستم نلفنی خودتون بهتر استفاده کنید . برای انتقال تماس در ایزابل یا هر سیستم تلفنی دیکه ای که از هسته استریسک استفاده شده باشه میتونید از کدهای بالا استفاده کنید .
چگونه تماس را در ویپ انتقال دهیم ؟
برای انتقال مکالمه به شخص دیگری ۲ روش وجود دارد :
۱ – حالت Attended Transfer :
این نوع انتقال با کد دستوری ۲* انجام میشود . برای استفاده کافیست در زمان مکالمه کلید * و کلید ۲ را فشار دهید و سپس شماره داخلی که قصد انتقال به آن را دارید وارد کنید .
۲ – حالت Blind Transfer :
این نوع انتقال با کد دستوری ## انجام میشود . برای استفاده کافیست ۲ مرتبه کلید # را فشار دهید و سپس شماره داخلی که قصد انتقال به آن را دارید وارد کنید .
مثال :
انتقال مکالمه با هماهنگی مقصد :
فرض کنید آقای اشراقی با شما تماس گرفته و میخواهد با مدیر شما صحبت کند و شما ابتدا باید از مدیر برای ارتباط کسب تکلیف کنید . پس از حالت Attended Transfer با کد دستوری ۲* استفاده کنید . در این حالت در زمان مکالمه با آقای اشراقی کلید * و بعد کلید ۲ را فشار دهید . صدایی تحت عنوان انتقال مکالمه برای شما پخش خواهد شد و بعد از آن شما بوق آزاد میشنوید . شماره مدیر را گرفته و با مدیر در این باره صحبت کنید . اگر مدیر تمایل به صحبت با آقای اشراقی را داشت پس شما تلفن خود را قطع میکنید و تماس بین آقای اشراقی و مدیر برقرار میشود و اگر مدیر تمایلی به صحبت نداشت مدیر تماس را قطع کرده و آقای اشراقی مجددا به شما داخلی شما متصل میشود .
انتقال مکالمه بدون هماهنگی مقصد :
فرض کنید آقای اشراقی با شما تماس گرفته و میخواهد با مدیر شما صحبت کند و شما احتیاجی به کسب تکلیف از مدیر ندارید . پس از حالت Blind Transfer با کد دستوری ## استفاده کنید . در این حالت در زمان مکالمه با آقای اشراقی ۲ مرتبه کلید # را فشار دهید . صدایی تحت عنوان انتقال مکالمه برای شما پخش خواهد شد و بعد از آن شما بوق آزاد میشنوید . شماره مدیر را گرفته و تماس شما قطع میشود . انتقال انجام شد .
اگر سوالی داشتید بپرسید من حتما در قسمت پرسش و پاسخ اون رو اضافه میکنم.
منبع : سایت رسمی
Thank you a bunch for sharing this with all
folks you actually know what you’re speaking about!
Bookmarked. Kindly additionally discuss with my website =).
ممنون اقای مهندس اشراقی دستت درد نکنه با این کدها وترفندهای خیلی مهم که در اختیار مخاطب خود قرار میدی بازم ممنون
ممنون از لطفتون
سلام وقت شما بخیر آیا مثل سانترال کد دستوری فعال کردن اسپیکر یک داخلی خاص یا تمامی اسپیکرهای داخلی ها برای یک کاربر وجود دارد؟
سلام .
اسم قابلیتی که مد نظرشماست میشه paging ، این قابلیت باید توسط تلفن و یا سافت فون پشتیبانی بشه .
سلام وخدا قوت…متاسفانه فایل کد پاک شده…لطفا بررسی بفرمایید
سلام . ممنونم بابت بازخورد . این اتفاق به دلیل به روز رسانی سایت رخ داده و در حال پیگیری مشکل هستم .
در چند روز آینده مجدد محتوا در دسترس قرار میگیره .
موفق و پیروز باشید