مهدی اشراقی
مهندس شبکه و Embeded system
مهدی اشراقی
مهندس شبکه و Embeded system
نوشته بلاگ

کد های دستوری سیستم تلفنی VoIP

کد های دستوری سیستم تلفنی VoIP

راهنمای ساده استفاده از کدهای تلفنی ویپ (VoIP) مبتنی بر Asterisk ( ایزابل ، FreePBX  ، الستیکس )

سلام!
در این راهنما به زبان ساده یاد می‌گیرید چطور با استفاده از کدهای دستوری، از سیستم تلفنی ویپ (مثل ایزابل، FreePBX یا الستیکس) بهتر استفاده کنید.

فرقی نمی‌کنه مدل گوشی شما چی باشه. فقط کافی‌ست گوشی رو بردارید و کد موردنظر رو شماره‌گیری کنید. بعضی از کدها بعد از شماره‌گیری، شما رو به صورت صوتی راهنمایی می‌کنن.

معمولا سیستم به صورت صوتی شما رو راهنمایی میکنه .

در زیر جدول هم چند مثال برای استفاده از کد ها رو به صورت کاملا ساده توضیح دادم.

در ضمن کد های این سیستم بیشتر از این تعداد هست ولی من سعی کردم کدهای اضافی رو حذف کنم تا شما گمراه نشید .

کد های دستوری

کد های لیست سیاه در ویپ

لیست سیاه یا همون Black List به قابلتی گفته میشه که اگر شماره ای در این لیست باشد ، این شماره با شما نمیتواند ارتباط بگیرد .

شماره کد دستوری توضیحات نحوه استفاده
۱ *30 مسدود کردن یک شماره خاص پس از شماره گیری *۳۰ سیستم شماره مد نظر را از شما میگیره
۲ *31 حذف کردن یک شماره از لیست سیاه پس از شماره گیری *۳۱ سیستم شماره مد نظر را از شما میگیره
۳ *32 اضافه کردن آخرین تماس گرفته شده *32 رو میگیرید و آخرین نفری که باهاش در ارتباط بودید رو به لیست سیاه اضافه میکنه

کد های انتقال تماس در ویپ

در این قسمت سعی کردم به جای توضیح کتابی به صورت مثال براتون توضیح بدم .

شماره کد دستوری توضیحات نحوه استفاده
۱ *72 انتقال همه تماس‌ها *72* شماره مقصد #
۲ *73 غیرفعال کردن انتقال شماره‌گیری *۷۳
۳ ## انتقال تماس بدون هماهنگی با مقصد من با بخش فروش تماس گرفتم و باید با پشتیبانی صحبت کنم ، با کد ## وسط مکالمه ، شماره صف پشتیبانی رو وارد میکند و تماستون قطع میشه . من به بخش پشتیبانی فروش وصل میشم .
۴ ** انتقال تماس با هماهنگی مقصد . مهدی با مدیر میخواد صحبت کنه ، منشی وسط مکالمه من کد ** رو وارد میکنه ، صدای بوق آزاد میشنوه و شماره مدیر رو میگیره ، با مدیر صحبت میکنه و اگر مدیر تماسش رو قطع کنه من به منشی متصل میشم و اگر منشی قطع کنه من به مدیر متصل میشم .

کد های انتظار مکالمه و پشت خطی در ویپ

انتظار مکالمه یا پشت خطی به قابلتی گفته میشه که اگر شمار در حال صحبت هستید و شخص دیگری با شما تماس بگیرد ، صدای بوق اشغال براش پخش بشه یا بتونه منتظر شما برای پایان مکالمه باشه و

شماره کد دستوری توضیحات نحوه استفاده
۱ *70 فعال‌سازی انتظار مکالمه شماره‌گیری *۷۰ برای روشن کردن پشت‌خطی
۲ *71 غیرفعال‌سازی انتظار مکالمه شماره‌گیری *۷۱ برای خاموش کردن پشت‌خطی
۳ *#۴۳# بررسی وضعیت پشت‌خطی

کد های عمومی در ویپ

این کد هایی هست که بسته به نیازتون برای استفاده های عمومی از سیستم استفاده کنید .

شماره کد دستوری توضیحات نحوه استفاده
۱ *65 شنیدن شماره داخلی شماره‌گیری *۶۵
۲ *43 بررسی ارتباط و تست اکو پس از شماره‌گیری *۴۳ : صدای راهنما پخش شده و پس از آن صدای شما به سرور ارسال شده و سرور صدای شما را بر میگرداند .
۳ ۷۷۷۷ شبیه ساز تماس ورودی با شماره گیری این کد سیستم با شما مثل تماس گیرنده از بیرون رفتار میکند و برای تست وضعیت تماس های ورودی کاربرد دارد .
۴ ۶۶۶ فکس *نیاز به حداقل ۱ فکس دیجیتال در ویپ ، با شماره گیری این خط به فکس پیش فرض سیستم متصل میشوید .
۵ *27 تغییر شیف کاری سیستم به صورت دستی تماس های ورودی معمولا به چند شیف کاری تقسیم میشوند مانند روز و شب ، با شماره گیری *۲۷ سیستم تغییر وضعیت میده
۶ *78 فعال‌سازی Do Not Disturb (مزاحم نشوید) با شماره گیری *۷۸ تمامی تماس های ورودی یا مشغول و یا بی صدا میشوند (بسته به رفتار گوشی تلفن یا نرم افزار داخلی) .
۷ *79 غیرفعال‌سازی Do Not Disturb برای غیر فعال کردن حالت مزاحم نشوید در ویپ کد *۷۹ رو شماره گیری کنید .
۸ *8 تماس اولین تلفن بی پاسخ پاسخ به تماس روی تلفن دیگری در همان گروه . به اولین تلفن در حال زنگ خودن متصل شده و تماسش رو پاسخ میدی .
۹ ** پاسخ دادن به تلفن یک داخلی خاص اگر داخلی دیگری مثلا ۱۱۴ در حال زنگ خودن باشد میتوانید با شماره گیری **۱۱۴ تماس آن داخلی رو روی خط خودتون پاسخ بدید .
۱۰ *21 بررسی وضعیت مرا دنبال کن (FallowMe) با شماره گیری این کد بررسی میکنید که آیا ساختار Fallow me در نهایت به تماس با شما منجر میشود یا نه .

کد های صندوق صوتی در ویپ

با این کد ها میتونید از صندوق صوتی خودتون استفاده کنید . دقت داشته باشید باید صندوق صوتی روی داخلی شما فعال باشه

شماره کد دستوری توضیحات نحوه استفاده
۱ *97 دسترسی به صندوق صوتی داخلی خود شماره‌گیری *۹۷ و وارد کردن رمز عبور
۲ *98 دسترسی به صندوق صوتی داخلی دیگر شماره‌گیری *۹۸، سپس وارد کردن شماره داخلی و رمز
۳ *99 ارسال پیام به صندوق صوتی یک داخلی *99 + شماره داخلی مقصد

با استفاده از کد های بالا میتونید از سیستم نلفنی خودتون بهتر استفاده کنید .

چگونه تماس را در ویپ انتقال دهیم ؟

برای انتقال مکالمه به شخص دیگری ۲ روش وجود دارد :

۱ – حالت  Attended Transfer :

این نوع انتقال با کد دستوری ۲* انجام می‌شود . برای استفاده کافیست در زمان مکالمه کلید * و کلید ۲ را فشار دهید و سپس شماره داخلی که قصد انتقال به آن را دارید وارد کنید .

۲ – حالت  Blind Transfer :

این نوع انتقال با کد دستوری ## انجام می‌شود . برای استفاده کافیست ۲ مرتبه کلید # را فشار دهید و سپس شماره داخلی که قصد انتقال به آن را دارید وارد کنید .

مثال :

انتقال مکالمه با هماهنگی مقصد :

فرض کنید آقای اشراقی با شما تماس گرفته و می‌خواهد با مدیر شما صحبت کند و شما ابتدا باید از مدیر برای ارتباط کسب تکلیف کنید . پس از حالت Attended Transfer با کد دستوری ۲* استفاده کنید . در این حالت در زمان مکالمه با آقای اشراقی کلید * و بعد کلید ۲ را فشار دهید . صدایی تحت عنوان  انتقال مکالمه برای شما پخش خواهد شد و بعد از آن شما بوق آزاد می‌شنوید . شماره مدیر را گرفته و با مدیر در این باره صحبت کنید . اگر مدیر تمایل به صحبت با آقای اشراقی را داشت پس شما تلفن خود را قطع می‌کنید و تماس بین آقای اشراقی و مدیر برقرار می‌شود و اگر مدیر تمایلی به صحبت نداشت مدیر تماس را قطع کرده و آقای اشراقی مجددا به شما داخلی شما متصل می‌شود .

انتقال مکالمه بدون هماهنگی مقصد :

فرض کنید آقای اشراقی با شما تماس گرفته و می‌خواهد با مدیر شما صحبت کند و شما احتیاجی به کسب تکلیف از مدیر ندارید  . پس از حالت Blind Transfer با کد دستوری ## استفاده کنید . در این حالت در زمان مکالمه با آقای اشراقی ۲ مرتبه کلید # را فشار دهید . صدایی تحت عنوان  انتقال مکالمه برای شما پخش خواهد شد و بعد از آن شما بوق آزاد می‌شنوید . شماره مدیر را گرفته و تماس شما قطع می‌شود . انتقال انجام شد .

اگر سوالی داشتید بپرسید من حتما در قسمت پرسش و پاسخ اون رو اضافه میکنم.

 

این مقاله در تاریخ ۱۵/۴/۱۴۰۴ به روز رسانی شد با کدهای ایزابل ۴ .

منبع : سایت رسمی

Tags:
۹ دیدگاه
  • Tyrone ۰۵:۴۱ ۸ تیر ۱۴۰۰ پاسخ

    Thank you a bunch for sharing this with all
    folks you actually know what you’re speaking about!
    Bookmarked. Kindly additionally discuss with my website =).

    • mohammad reza ۱۲:۳۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ پاسخ

      ممنون اقای مهندس اشراقی دستت درد نکنه با این کدها وترفندهای خیلی مهم که در اختیار مخاطب خود قرار میدی بازم ممنون

  • مهدی اشراقی ۰۲:۴۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ پاسخ

    ممنون از لطفتون

  • حامد عبدی زاده ۰۸:۵۵ ۱۲ آذر ۱۴۰۱ پاسخ

    سلام وقت شما بخیر آیا مثل سانترال کد دستوری فعال کردن اسپیکر یک داخلی خاص یا تمامی اسپیکرهای داخلی ها برای یک کاربر وجود دارد؟

    • مهدی اشراقی ۰۷:۴۸ ۱۲ دی ۱۴۰۱ پاسخ

      سلام .
      اسم قابلیتی که مد نظرشماست میشه paging ، این قابلیت باید توسط تلفن و یا سافت فون پشتیبانی بشه .

  • غلامی ۰۳:۵۳ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ پاسخ

    سلام وخدا قوت…متاسفانه فایل کد پاک شده…لطفا بررسی بفرمایید

    • مهدی اشراقی ۰۹:۴۷ ۳ اسفند ۱۴۰۱ پاسخ

      سلام . ممنونم بابت بازخورد . این اتفاق به دلیل به روز رسانی سایت رخ داده و در حال پیگیری مشکل هستم .
      در چند روز آینده مجدد محتوا در دسترس قرار میگیره .
      موفق و پیروز باشید

  • حامد ۰۲:۳۶ ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ پاسخ

    من یک سوال دارم . در سیستم سانترال وقتی مربع را می‌زدیم و شماره می‌گرفتیم ، صدا مستقیم از اسپیکر پخش میشد . این قابلیت در ویپ هم وجود داره؟ و اگر داره چجوری میشه این کارو کرد . با تشکر

    • مهدی اشراقی ۰۴:۰۰ ۱۴ تیر ۱۴۰۴ پاسخ

      سلام
      چون در سیستم ویپ مثل استریسک که ایزابل ازش استفاده میکنه ما برای مسیر خروجی یک سری قوانین ایجاد میکنیم که کاربر ها چه شماره هایی رو بتونن بگیرن و یا هر سناریوی دیگه ای ، باید شماره قبل از گرفته شدن بررسی بشه پس به صورت عادی نمیشه .
      2 راه حل وجود داره :
      1 – ارسال کاربر مستقیم به Trunk
      2 – پخش صدای بوق مجازی و گرفتن شماره بعد از وارد کردن . اینطوری کاربر تصور میکنه واقعا داره صدای بوق آزاد رو میشنوه ولی هنوز به بیرون متصل نشده .
      در هر ۲ روش باید با dailplan این ساختار ها رو اجرا کنید .

درج دیدگاه